'DIY projekt'
Lyssningsrum
Projekt 5

INDEX
  • senast uppdaterat
  • Inledning
  • Akustik
    - Tidiga reflexer / Efterklang
    - Egenresonans
    - Rummet
  • Kostnader
  • Referenser / Länkar m.m.
  • 'Disclaimer'

  • Andra sidor / DIY Projekt:
    - DIY Högtalarkablar och Signalkablar
    - Rundstrålande Högtalare - Projekt 1
    - Rundstrålande Högtalare - Projekt 2
    - PROTOTYP Högtalare - Projekt 3
    - Electrostat Hybrider - Projekt 4
    - Retro HiFi-Stereo
    - Testa mera: 'Håll koll på ljudet 1'
    - Testa mera: 'Håll koll på ljudet 2'
    - Testar Single-END OUNEIDANJI AC-EL34
    - Testar Single-END Music Angel MINI X3
    - DIY Single-END Rörförstärkare
    - Testar YAQIN MS-34D Rörförstärkare
    - Testar YAQIN MC-100B Rörförstärkare
    - Testar YAQIN MC-10L Rörförstärkare
    - Testar YAQIN MS-12B RIAA RÖR-Steg
    - Testar DARKVOICE 336SE
    - Lyssningsrum - Projekt 5
    - 'Sound Industry Möbel - Projekt 6
    - Surround anläggning
    - DIY-Verkstad
  • Inledning
    Våren sommaren 2010 petade vi ihop en 'hyffsad' stereo-anläggning för totalkostnad under 10kkr. Här är sidan som beskriver vårat
    'NAD-Retro stereo' projekt.

    Det ena leder till det andra som det heter. När man har 'mixtrat' med att 'förbättra' sina möjligheter att avlyssna musik (Ljudinspelningar) så neutralt (opåverkat) som möjligt, så kommer man oundvikligen in på hur rummet påverkar ljudet och hur man uppfattar det.

    Ett av dom senaste 'tankespåren' har styrt in på högtalare som nyttjar rummets naturliga reflektioner enl. Stig Carlsson's Orto-Akustiska princip.



    Senast uppdaterat
    2014.07.18 Har glömt att lägga till bild på dom färdiga diffusator panelerna, här är en bild på den nu kompletta akustikväggen.


    Färdig akustik vägg

    2011.04.29 Nu har stereo anläggningen och HiFi-Möbeln flyttat in i lyssningrummet, allt fungerar förträffligt, jobbar på med akustik väggen,
    -->Här! kan du läsa mer.

    2011.04.18 På skisserna ser man en 'HiFi-Möbel' som vi just håller på att bygga, den är nästan färdig, -->Här! kan man kolla lite mera på den.

    2011.04.17 Skissar lite på 4st flyttbara 'akustik-bafflar' till väggen bakom högtalarna. Tanken är att man ska kunna komma åt dörr / garderober genom att lätt skjuta undan 'bafflarna' ungefär som skjut-dörrar.


    Skiss - Akustikväggen helt utbredd

    Bafflarna är något olika, mittdelen på två av dom är 'diffusator' (Randig) medans översta och nedersta delen på alla är absorbatorer (Grön blom/grå mönster) - Mitt delen på dom två andra är 'lätt' reflekterande (Grön) typ vanlig vägg.


    Skiss - Akustikväggen öppen vid dörr / garderober. Högerklicka --> Välj 'Visa bild' för större bilder

    Akustikväggens fyra 'bafflar' löper på styrkenor, en nertill mot golvet och en uppe som skruvats mot taket.


    Skiss - Akustikväggen / skenor

    2011.04.08 Drar in några nya separat EL-uttag. Denna gång blir det jordade uttag, ett 4x och två 2x. Matningen hämtar vi från elcentralen i 'Radio-Shacket' innanför lyssningsrummet, dit går en egen kraftig 3-Fas matning som är kopplad direkt efter elmätaren.

    Har märkt upp alla uttag i hela huset så att man kan ha koll på vad som är anslutet till respektive fas, L1-L2-L3.


    Elcentral för radio-schack och lyssningsrum / Eluttag med märkning 'L2'

    Använder vanlig EKRK 'KULO-ledning' Entrådiga kopparledare 3x1,5mm² med PVC-isolering och aluminiumfoliemantel. Vi ansluter aluminiumfoliemanteln till jord, detta borde göra att ledarna blir något skärmade.

    Fysiskt förlägger vi kabeln långt från andra el-ledningar, matningen går inte från husets huvud central. Avsäkrar med 16A automatsäkring. Planen är att även koppla in ett nät-filter / överspänningsskydd. Har fastnat för 'EHMANN' MASTER-SLAVE/LINE FILTER PLUS5-WAY hittar man med Art.nr# 610425 hos CONRAD.se[L4] - Ett alt. 'SUPRA Lorad MD06 mkII SP'




    2011.04.07 Monterade 2st självhäftande silikon 'buffertar' på insidan av varje garderob dörr, detta förhindrar att dörrarna vibrera mot skåpets anslagskant.

    2011.04.05 Garderob dörrar finns det gott om, på tre av fyra väggar fins totalt 11st (Ett-Ett = Elva) garderob dörrar. Något måste göras åt dom, just nu är det lite oklart

    Rummet har nu fått nya tapeter och nyslipat furu golv, vi har rivit ut plastmatta och underlags masonit, slipat några varv och lackerat golvet.

    Monterade spotlight belysning igår kväll, använder 8st IKEA[L1] 'Norrsken / DYGN' som vi hänger upp i egentillverkad 'wire-stege' - Wire-Stegen är tillverkad av ca 16m std. 2,5mm² VIT FK El-Ledning som vi spänt upp. Använder 2st vanliga 3mm Wirelås[L2] och 1st vanlig vantskruv + 2st ögleskruv per wire, totalt 2x 2st wire.

    Det följer med en irriterande aluminium hylsa med varje 'Norrsken / DYGN' spotlight, det är ett värmeskydd som ska monteras tillsammans med själva lampan. Aluminiumhylsan sitter löst och kommer med all säkerhet att skapa oljud. För att undvika detta kommer lamporna att ersättas med LED-Lampor Art# 63990 KJELL.com[L3]


    IKEA 'Norrskan/DYGN' monterade på vanlig 2,5mm² FK EL-Ledning


    Wirelås, Vanstskruv / Spotlight lampa IKEA 'Norrskan/DYGN'


    Wirelås, Vanstskruv / Spotlight LED-lampa

    Kostnad LED-Belysning
    ============================================================================
    8st IKEA[L1] 'Norrsken / DYGN' Art.nr# 901.204.56 ........ 149kr/st 1192 kr
    8st Wirelås 'HABO' Art.nr# 11496[L4] ..................... 
    8st Vantskruv 'HABO' Art.nr# 11413[L4] ...................
    16m VIT 2,5mm² FK El-Ledning ........................
    8st LED-Lampor Art# 63990[L3] ........................ 69,90kr/st 552,20 kr
    ============================================================================
    

    Akustik
    Rummets akustik är den 'ljudmiljö' som våra öron ska inhämta information ifrån. Ljudmiljön påverkas av rummet (Golv/väggar/tak) och allt som är i rummet (Möbler/gardiner/mattor/människor)

    Några faktorer att ta hänsyn till när det gäller rumsakustik:
    • Direktljud (0s)
    • Tidiga reflexer (0-0,08s)
    • Efterklang (>0,15s)
      - Lyssningrum IEC (0,4s)
      - Opera (1,3s)
      - Konsertsal (2,2s)
      - Kyrka (1,4-12s)
    • Egenresonanser
    • (SWR/Rumsmoder)

    När man läser om akustik, diskuterar akustik skiljer man oftast (Läs alltid) på 'tidiga reflexer' och 'efterklang' - I praktiken är båda reflexer, men i dom tidiga reflexerna är ljudet i det närmsta 'ostört' av interfererande reflektioner och diffusion. Tidiga reflexer är oftast starka och påverkar direkljudet kraftigt, i vissa fall som med OA-Högtalare är dom tidiga reflexerna en del av ljudupplevelsen och helt avgörande för hur ljudet upplevs. I andra situationer kan kraftiga tidiga reflexer helt 'släcka ut' direkljudet inom ett frekvensspektrum genom att verka i motfas.

    Efterklang
    Här följer en liten utläggning om efterklang. Den är kanske inte 'helt vetenskaplig' - Det mesta är naturligtvis 'inspirerat' av bl.a. sånt som vi hittat på nätet som andra skrivit i ämnet, en komplett lista med länkar / referenser hittar du längst ner på sidan.

    Det vi människor uppfattar som 'God akustisk komfort' uppnås vid 0,4-0,5 s efterklangtid, någonstans i vår evolution har våra öron och hjärna lärt sig att tycka om just denna efterklangtid. Motsvarar kanske en mysig stengrotta eller jordkula, måttligt dämpad med djurhudar någon gång på stenåldern.

    Vid nivåer 0,7-0,9 s och uppåt börjar vi människor att uppfatta ljudreflexerna som ekon. På medeltiden blev det poppulärt att bygga stora stenkyrkor, långa efterklangtider blev något man eftersträvade eftersom detta visade på rummets storhet, när man talar i ett sådant rum så låter man som gud själv måste ha låtit.

    Med detta 'ljudideal' har människan utvecklat både sång och musik tekniker som passar dom långa efterklangtiderna. Symfonisk musik (Stråkar, pukor, horn) och opera är två exempel, orgelmusik ett annat exempel.

    Utan efterklang (Under 0,2 s) blir ljud mycket 'distinkt' bl.a. kan vi riktningsbestämma ett sådant ljud mycket bra. Människoröster med närhet är en typ av ljud som har denna karraktär. Lika ofta upplevs denna typ av ljud som påträngande eller obehagliga, Våra hjärnor har utvecklats för väääldigt länge sedan, denna typ av ljud hadde antagligen en annan innebörd då, våra hjärnor knyter kanske samman ljudet med instängdhet eller fara.

    Givet ovanstående så förstår man att ett bra lyssningsum ställer stora krav, nästan alla klangtider ovan är önskvärda, kanske inte samtidigt:

    - Korta efterklangtider, bl.a. sång (Visor)
    - Medellånga efterklangtider, bl.a. Akustik musik, piano, gitarr, kammarmusik.
    - Långa efterklangtider, bl.a. Orgelmusik, symfonisk musik, opera.

    Hur påverkar man akustiken i ett rum kan man undra? - Ljudet i ett rum kan påverkas på tre olika sätt, Det kan reflekteras, Absorberas och diffuseras - Vi kommer bara att försöka oss på att påverka ljudet främst med hjälp av absorbtion och diffusion. (Ljuder kan även påverkas genom diffraktion = Avböjas runt föremål)

    Saxat från LJUDLANDSKAP[R3] - 'Ljud som träffar en yta kommer att absorberas, reflekteras och transmitteras i olika grad. Reflektionen kan till viss del beskrivas med samma fysikaliska lagar som inom optik men om ytan har ojämnheter behövs även en diffus komponent för att beskriva ljudets beteende korrekt. En del av ljudet som reflekteras sprids i alla riktningar och en del sprids enligt de optiska lagarna. Om man inte tar med den diffusa delen i beräkningen så kommer man ofta att få för stora värden i mottagarpunkten.

    Som alltid när det gäller ljud så ändras beteendet med våglängden hos ljudet. Är våglängden stor i förhållande till ojämnheter i den reflekterande ytan så kommer mindre av ljudenergin att spridas diffust och reflektionen kommer att ske nästan helt enligt de optiska lagarna'

    Av ovanstående framgår bl.a. att ljud med olika frekvenser (Våglängder) påverkas olika beroende på diffusatorns olika fysiska egenskaper. Man kan m.a.o. påverka vilka frekvenser som ska påverkas genom att anpassa utformning och material när man konstruerar sina diffusatorer.

    Egenresonans
    Man kan beräkna rummets egenresonans ganska exakt. Givet rummets fysiska mått 3,5x2,4,2,15meter

    formel för beräkning av resonansfrekvens: f = v / (2 x X)

    f = Grundton (Resonansfrekvens)
    v = Ljudets hastighet (340m/s)
    X = Ytornas avstånd


    Vårat rum kommer att ha följande egenresonanser: 48Hz mellan Vägg/Vägg och 79Hz mellan Golv/Tak - Men hur gör man då för att undvika egenresonanser? - I ett vanligt hus är det mycket svårt att undvika egenresonanser, vår 'Moderna' byggnorm föreskriver att väggar ska vara parallella mot varandra, så även förhållandet mellan golv och tak. I ett studiobygge / konsertsal börjar man med att svedställa alla plana ytor i förhållande mot varandra.

    Rummet
    Som vanligt så måste man utgå from dom 'naturliga' förutsättningar som man ställs inför. Antalet möjliga rum som man kan välja 'fritt' bland begränsas av faktorer som: Husets storlek / antalet oanvända rum / familjen / husfriden o.s.v.

    Vi har ett 'Skrotrum' på övre plan, rummet är inte helt idealiskt men kommer antagligen att fungera som lyssningsrum. Rummet är helt fyrkantigt 3,50 x 3,50 m = 12,25m² - Takhöjden är endast 2,25 m

    En stort problem med ett litet rum är möjligheterna att påverka rummets akustik. Dom fysiska förutsättningarna säger att korta avstånd ger korta efterklang tider (Reflexer). Det gör att ljudet lätt blir instängt (Klanglöst) - Ett litet rum ger även rellativt hög resonans frekvens (Egenresonans)

    När allt är på plats så är det även önskvärt att rummet ser ut någorlunda 'normalt', för att även kunna användas av 'normala' människor för t.ex. avkoppling / läsning o.d.

    Rummet har även några positiva möjligheter, bl.a. fins husets murade skorsten nästan mitt på en vägg. Rummet är inte något 'genomgångs' rum varför man kan avskärma dörrar / garderober som inte används så ofta.

    Vi börjar med att 'normal' dämpa rummet genom att möblera upp det med 2st Sköna fåtöljer, gardiner en matta o.s.v. kort sagt 'en helt vanlig' möblering. Idén är att skapa någon form av 'utgångsläge' - Vi gör detta främs för att vi tidigare fastnat i det förädiska 'Orto-Träsket' där grundtanken är att högtalarna ska 'nyttja' rummets naturliga och oundvikliga reflexer från väggar, golv och tak.

    Materialet i väggar, golv och tak är därför också valda 'helt utan omsorg' - ECO-EasyUP tapeter, lackerat furugolv och mattmålat masonti tak (Fiberboard)

    Med denna 'normal' som utgångspunkt är det sedan tänkt att vi med hjälp av främst diffusatorer ska kunna 'utveckla' rummets akustik på bästa sätt. Målet kan INTE vara att skapa det 'perfekta' lyssningsrummet, givet att alla människor har egna öron och idéal. Målet är helt enkelt att skapa ett rum där man kan få en trevlig upplevelse av sin favorit musik.


    Skiss1 - 'Vy' från Lyssningsrum


    Skiss2 - 'Vy' från Lyssningsrum


    Skiss3 - 'Vy' från Lyssningsrum

    Tekniska data
    ============================================================================
    Längd ................................... 3,5m
    Bredd ................................... 3,5m
    Höjd .................................. 2,25mm
    Volym .................................. 27,5m³
    
    Beräknad egenresonans
    Vägg/Vägg ............................... 48Hz
    Golv/Tak ................................ 79Hz
    ============================================================================
    

    Länkar / Leverantörer / Referenser
    Honors to the brains behind - 'Äras den som äras bör' - som talesättet säger. Som vanligt så är det inte jag som kommit på allt detta. Här hittar ni länkar till referenser och leverantörer.

    Leverantörer:
    [L1]IKEA.se
    [L2]BILTEMA.se
    [L3]KJELL.com
    [L4]COOPBYGG.se

    Länkar / Referenser:
    [R1]http://www.euphonia-audioforum.se/forums/lofiversion/index.php/t8880.html
    [R2]http://www.diffusor.com/Akustik.htm
    [R3]http://www.ljudlandskap.acoustics.nu
    [R4]http://www.akustiska-sallskapet.org Svenska Akustiska Sällskapet
    [R5]http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=43442 - Mäta efterklangtider EN ISO 3382-2 Acoustics - Reverberation time in ordinary rooms
    [R6]http://arbetsliv.de/Region_8/PDF/Larsson_FTF_Rumsakustik_kvalitet.pdf
    http://www.tolvan.com/timdec/ - TimDec
    http://www.analogue.org/network/snabblektion%20i%20rumsakustik.htm
    http://www.csc.kth.se/utbildning/kth/kurser/DM1031/ingradio08/dokument/Akustik.pdf
    http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling#H.C3.B6rn


    'Disclaimer'
    The information given on this page is given on an 'As Is' basis and aimed for NON COMMERCIAL use only. The author can not be held responsible for any use of the information. Any registered product / trademark or company name on the page is the property of their respective owners.

    Notera!
    Det är helt personliga reflektioner och upplevelser vi skriver om på den här sidan, dessa är inte några 'Expert' kommentarer / utlåtanden. Vi rekommenderar INTE att någon ska göra dom ändringar / Modifieringar som vi gjort och som beskrivs på denna sida, då dessa HELT SÄKERT gör att alla garantier som leverantören utställt OMEDELBART upphör.

    Våra tester och slutsatser kan INTE, och ska INTE tas för intäkt att samma eller motsvarande resultat eller upplevelse kan erhållas eller efterliknas någon annanstans eller av någon annan.




    Go Back!


    ©2010 SM2YER Goran